неділя, 21 червня 2015 р.

Агентство тролінгу - "криша" ФСБ...

У непримітній офісній будівлі в Санкт-Петербурзі в Росії працює ціла армія «тролів», які за досить добру зарплатню наводять хаос по всьому Інтернетові.
Ця неперевершена детективна історія розпочалася не так давно. А саме, близько 8:30 ранку 11 вересня минулого року у директора місцевого відділення Управління внутрішньої безпеки та забезпечення готовності до надзвичайних ситуацій округу Сент-Мері штату Луїзіана Дюван Артура задзвонив телефон. Дзвонив місцевий мешканець, який щойно отримав тривожне СМС-повідомлення.
«До 13:30 в даній місцевості зберігається небезпека отруйних випарів, - говорилося в повідомленні, - постарайтеся знайти укриття. За додатковою інформацією звертайтеся до місцевих ЗМІ та на сайт columbiachemical.com».
В окрузі Сент-Мері знаходиться кілька хімкомбінатів і газопереробних заводів, і робота Артура полягала в тому числі у відстеженні аварійних подій на цих підприємствах. Але цього ранку він не отримував ніяких повідомлень про аварії. Більш того, ні про який завод Columbia Chemical він теж не чув. У Сент-Мері дійсно знаходився завод компанії Columbian Chemicals, на якому робили технічний вуглець - нафтохімічний продукт, який використовується у виробництві гуми і пластиків. Але і звідти теж нічого не було чутно. Незабаром подзвонили ще двоє місцевих жителів і доповіли про такі ж повідомлення. Артур занепокоївся: невже хтось із його підлеглих випустив попередження про аварію, не поставивши його до відома?
Якби Артур зайшов у Твіттер, для його занепокоєння знайшлася б ще маса приводів. Сотні користувачів писали про катастрофічну аварію, яка сталася прямо у нього по сусідству.
«Потужний вибух, який було чути за багато миль, стався на хімкомбінаті в Сентервіллі, штат Луїзіана #ColumbianChemicals», написав хтось на ім'я Джон Меррітт. Користувач AnnRussela виклав фотографію заводу, охопленого полум'ям. А @Ksarah12 поділився відеозаписом, знятої на найближчій бензоколонці: в кадрі видно яскравий спалах від вибуху. Інші показували відео, на якому на горизонті піднімався густий стовп чорного диму.
У Твіттері десятки журналістів, редакцій місцевих газет і політиків від Луїзіани до Нью-Йорка виявилися завалені повідомленнями про цю катастрофу.
«Хізер, я впевнений, що вибух на #ColumbianChemicals - це дуже серйозно. Луїзіані, схоже, кришка», - написав користувач EricTraPPP на адресу репортера газети New Orleans Times-Picayne Хізер Нолан. Інший користувач запостив знімок головної сторінки CNN, з якого було ясно, що подія вже потрапило в національні новини. В одному з їх відеороликів на YouTube відповідальність за вибух взяла на себе «Ісламська держава»: в кадрі був телевізор, налаштований на арабський канал, в якому бійці ІГІЛ в масках говорили щось на тлі зацикленого відеозапису вибуху. Якась жінка на ім'я Анна Макларен (користувач @zpokodon9) написала твіт Карлу Роуву (американський консервативний політик - прім.пер): «Карл, невже у вибуху на #ColumbianChemicals дійсно винувато ІГІЛ? Скажіть Обамі, нехай скоріше бомбить Ірак!»
Але кожен, хто не полінувався б зайти на сайт CNN.com 11 вересня, не знайшов би там ніяких слідів масштабного теракту, здійсненого ІГІЛ. Все було фальшивкою: знімок екрана, відеозаписи, фотографії.
У Сент-Мері Дювал Артур швидко обдзвонив своїх підлеглих і з'ясував, що ніхто з них не розсилав попереджень про аварію. Він подзвонив на завод Columbian Chemicals, де теж не відзначили ніяких надзвичайних подій. Приблизно через дві години після першого повідомлення компанія випустила прес-реліз, в якому пояснила, що всі розповіді про аварію на їх заводі - фальшивка. Кілька місяців потому я подзвонив Артуру, і він з обуренням назвав цей випадок чиїмось позбавленим смаку розіграшем, приуроченим до річниці терактів 11 вересня 2001 року.
«Особисто мені здається, що у людини, яка це придумала, просто дуже перекручене, хворобливе почуття гумору, - сказав він мені, - хтось просто вирішив налякати людей до чортиків».
Влада, сказав він, намагалася відстежити номери, з яких приходили фальшиві повідомлення, але без особливого успіху (у ФБР мені сказали, що розслідування ще не закінчено).
«Качка» про аварію на заводі Columbian Chemicals не схожа на розіграш, придуманий садистом-одинаком. Це була добре спланована кампанія з дезінформації, для проведення якої хтось завів десятки фальшивих акаунтів в Твіттері кілька годин поспіль постив сотні повідомлень на адресу відомих осіб, обраних з розрахунком на досягнення максимальної гласності. Злочинці не просто підробили знімок головної сторінки сайту CNN - вони створили повністю робочі клони сайтів місцевих Луїзіанських телекомпаній і газет. Відео на YouTube з людиною, що дивиться телевізор, було знято спеціально для цього проекту. Хтось навіть не полінувався створити окрему статтю у Вікіпедії про вибух на заводі Columbian Chemicals, яка посилалася на це фальшиве відео. У ході цієї вірусної атаки СМС-повідомлення отримували і справжні жителі округу Сент-Мері. Кампанію такого масштабу могла підготувати тільки ціла група програмістів і виробників контенту.
А адже ця «качка» була лише одним випадком з цілого ряду подібних інформаційних атак, скоєних у минулому році.
За кілька місяців до цього кілька випадків захворювання вірусом Ебола в Сполучених Штатах спровокували невелику паніку в ЗМІ. І 13 грудня багато з тих же акаунтів, що відзначилися в поширенні фальшивки про аварію на Columbian Chemicals, почали писати про спалах Ебола в Атланті. Кампанія розвивалася за тим же сценарієм: з'явилися фальшиві новинні повідомлення і відеозаписи, на цей раз з хештегом #EbolaInAtlanta («Ебола В Атланті»), який на деякий час вийшов в тренди в Атланті. Як і минулого разу, автори фальшивки приділили величезну увагу кожній деталі, що вказувало на значну кількість витрачених ресурсів. На відеозаписі на YouTube команда медиків у костюмах хімзахисту несла з аеропорту носилки з черговою жертвою. Фоном грала пісня Бейонсе «7-11» - так автори хотіли підкреслити актуальність відеозапису. На борту вантажівки, що стояв на парковці, красувався логотип міжнародного аеропорту Атланти Хартсфілд-Джексон.
Одночасно з «качкою» про Еболу абсолютно інша група акаунтів в Твіттері почала поширювати чутку про те, що поліцейські застрелили неозброєну чорношкіру жінку. Всі вони користувалися хештегом #shockingmurderinatlanta («Шокуюче вбивство в Атланті»). Як і в інших випадках, автори «качки» намагалися зіграти на реальних страхах американського суспільства: це літо і осінь були відзначені масовими протестами проти вбивства Майкла Брауна в місті Фергюсон штату Міссурі. Цього разу в YouTube появілось размите відео, на якому нібито показаний момент розстрілу. На записі чутно голос перехожого, який коментує що відбувається. Голос здався мені знайомим - на іншому відео та ж людина дивився телевізор, в якому ІГІЛ нібито брало відповідальність за вибух на Columbian Chemicals. Цей акцент не можна було ні з чим переплутати, хоча визначити його походження теж неможливо: в обох відео звучав голос людини, яка старанно, але безуспішно намагався зійти за американця. Замість цього у нього виходило щось на зразок австралійської вимови.
Хто за цим всім стояв?
Коли минулої осені я натрапив на ці події, у мене з'явилася ідея. Я вже деякий час розслідував діяльність таємничої організації в Санкт-Петербурзі в Росії, яка займалася розповсюдженням дезінформації в інтернеті. Вона відома під багатьма назвами, але в цій статті я обмежуся найвідомішим з них: ТОВ «Агентство інтернет-досліджень». Це агентство прославилося тим, що сотні його російських співробітників поширювали в інтернеті, в тому числі в Твіттері, прокремлівську пропаганду під вигаданими іменами, створюючи ілюзію масової підтримки режиму. За це їх часто називали «фабрикою тролів». Чим глибше я вивчав діяльність агентства, тим більше зв'язків я знаходив між ним і американськими «качками». У квітні я вирішив поїхати в Санкт-Петербург, своїми очима подивитися на це агентство і вивчити методи інформаційної війни, яку воно веде проти політичних супротивників у себе на батьківщині, уявних ворогів Росії за кордоном і, останнім часом, мене самого.
Сім місяців потому після фальшивої аварії на заводі Columbian Chemicals я сидів у темному кафе в тихому куточку Приморського району Санкт-Петербурга. Навколо знаходилися потворні радянські багатоповерхівки і не менш потворні офісні будівлі недавнього зведення. Серед них і будинок 55 по вулиці Савушкіна. Його сірий, ідеально симетричний фасад з прямокутними колонами під'їзду нагадує своєю неприступністю середньовічну фортецю. За скляними дверима стоїть пара металевих турнікетів, які охороняють вхід на невеликі сходи, що ведуть у фойє. На дворі стояв квітень, була п'ятниця, 9 годин вечора, і вся будівля, за винятком сходів і фойє, була абсолютно темна.
Мою співрозмовницю це здивувало. Я сидів на зустрічі з колишньою співробітницею агентства на ім'я Людмила Савчук. Вона похитала головою і відсунула важку фіранку, щоб ще раз подивитися на темну будівлю. Ми сиділи в традиційному російською ресторані, обставленому в стилі салону початку 20 століття, з віденськими стільцями і антикварним глобусом, на якому Аляска ще була частиною Російської імперії. П'ятирічний син Савчук сидів з нами і сьорбав юшку. Савчук розповідала мені, як вона працювала в цій будівлі змінами по 12 годин, які завжди починалися о 9 ранку і закінчувалися о 9 вечора.
«Рівно 9:00 звідси виходила ціла юрба народу», - говорила вона. «Рівно о дев'ятій». Одна російська газета підрахувала, що в організації працювало близько 400 осіб, а її бюджет становив як мінімум 20 мільйонів рублів (близько 400 тисяч доларів) на місяць. При Савчук в організації було безліч відділів, кожен з яких виробляв контент для певної соціальної мережі: в одному писали пости для Живого Журналу, в іншому - статуси для Вконтакте. Були окремі підрозділи, які займалися Facebook, Twitter і Instagram. Цілий відділ писав коментарі на сайтах російських ЗМІ. За оцінками одного зі співробітників, організація займала як мінімум 40 кабінетів.
Кожен день в «Агентстві інтернет-досліджень», розповідала Савчук, проходив однаково. Насамперед на початку робочого дня кожен співробітник підключався до проксі-сервера, який приховував його справжній IP-адресу (іноді по такому цифровому адресою можна з'ясувати особу його власника). Кожен день Савчук видавали список тем, які потрібно пропагувати. Кожен співробітник отримував «технічні завдання» - докладно розписані інтерпретації найактуальніших подій. У кожному завданні важливе місце займала Україна, де йшла громадянська війна між сепаратистами, яких підтримувала Росія, і українською армією. Савчук і її колеги повинні були публікувати коментарі з образами на адресу президента України Петра Порошенка та описами звірств, скоєних українськими військовими.
Багато доводилося писати і про російські внутрішні справи. У минулому році в Росії трапилася фінансова криза, рубль обвалився, і армія професійних тролів почала складати оптимістичні пости про те, як оперативно влада країни відновлює економічний баланс. Савчук розповідала, що в березні, коли вбили лідера опозиції Бориса Нємцова, весь її відділ перевели в групу коментарів на сайтах російських ЗМІ і дали вказівку писати про те, що опозиція сама влаштувала це вбивство.
За словами Савчук, вона ділила кабінет з півдюжиною колег. Її група була менша за інші, бо належала до елітного відділу спецпроектів. Якщо інші відділи видавали на-гора однакові прокремлівські коментарі, то вона і її колеги повинні були створювати правдоподібних персонажів, що виділялися з натовпу. У Савчук було три таких персонажа, кожен з яких вів блог в Живому Журналі. Одним з альтер-его Савчук була ворожка по імені Кантадор. Духи з потойбічного світу давали їй поради щодо відносин, зниження ваги і фен-шуй - а також час від часу консультували з питань геополітики. На просторах Всесвіту вона спілкувалася з енергетичними сутностями, які незмінно прихильно ставилися до Росії. Кантадор передбачала перемогу Володимиру Путіну і поразку Бараку Обамі і Петру Порошенку. Завдання Савчук полягало в тому, щоб акуратно вплітати пропаганду в нібито повсякденні міркування аполітичної людини. По суті, Савчук була тролем.
Термін «троль» з'явився на початку 90-х в якості несхвального позначення людей, які втручалися в бесіди в мережі Usenet.
Вони заповнювали ефір нескінченної лайкою або потоком огидних фотографій, тому будь-яка дискусія захлиналася в потоці лайна. Інтернет ріс і розвивався, і проблема тролів ставала все більш актуальною, хоча їх тактика з часом абсолютно не змінювалася. Троль в наші дні - це прихильник ІГІЛ, який під псевдонімом пише образи на адресу критично налаштованого журналіста чи американський агітатор правих поглядів, який намагається дискредитувати демонстрацію проти поліцейського насильства, прикидаючись демонстрантом-хуліганом. По обидві сторони будь-якого великого конфлікту в інтернеті воюють цілі армії тролів.
Але «Агентство інтернет-досліджень», за словами Савчук, вивело мистецтво троллінгу на промисловий рівень. Керівництво агентства було одержиме статистикою: перегляди сторінок, кількість постів, місце блогу в рейтингу Живого Журналу. Керівники відділів домагалися потрібних результатів у роботі за допомогою цілої системи заохочень і штрафів.
«У компанії панував дуже сильний командний дух», - каже Савчук. Її робочий графік складався з двох поспіль денних змін по 12 годин, за якими слідували два вихідних. За одну таку зміну вона повинна була виконати норму в п'ять політичних постів, 10 неполітичних і від 150 до 200 коментарів до постів інших співробітників. З часом робота почала викликати у неї нудоту: їй доводилося писати гидоти про лідерів опозиції, про які вона особисто не мала ніякої думки, або про українців - при тому, що українцями були її найближчі знайомі, включаючи колишнього чоловіка.
Середній вік співробітників агентства не перевищував 30 років, але відбиралися вони з усіх верств російського суспільства. Враження було таке, ніби в агентство набирали взагалі всіх, хто відгукувався на одне з численних оголошень про вакансії, незалежно від рівня освіти або політичної підготовки. Пости кишіли логічними і граматичними помилками.
«Які ж вони тупі», - говорить Марат Буркхардт, який два місяці пропрацював у відділі, який займався інтернет-форумами. У день він повинен був запостити не менш 135 коментарів на одному з невеликих форумів, присвячених життю у віддалених російських містах.
«Там працюють молоді люди з купою татуювань. Вони виглядають дуже модно, як ніби приїхали прямо з Нью-Йорка. У модному одязі і з модними татуюваннями, як ніби вони з Вільямсбургу (район Нью-Йорка). Але страшно тупі».
В офісних розмовах працівники агентства відгукувалися про Петра Порошенка, використовуючи образливі позначення геїв, а Барака Обаму називали мавпою. Для ліквідації безграмотності керівництво намагалося проводити лекції для співробітників. Іншим співробітникам влаштовували уроки «політології» з метою роз'яснення позиції Росії з різних питань.
Але загальна мета роботи організації окремим співробітникам була невідома. Багато хто з працівників агентства, з якими мені вдалося поговорити, не знали навіть імені керівника організації. Вони підписували угоду про нерозповсюдження інформації, але не офіційний договір про найм на роботу. Зарплати були напрочуд високі: Савчук, наприклад, отримувала 41000 рублів на місяць (близько 777 доларів) - приблизно стільки ж, скільки професор в університеті. «Нікому толком не пояснювали, в чому полягала його завдання», - говорить Савчук. - Але в агенстві панувала атмосфера надзвичайною важливістю і секретності, люди отримували хорошу зарплату і розуміли, що ні в одному іншому місці таку роботу вони не знайдуть».
Савчук 34 роки, але одягається вона в підлітковому стилі. Коли ми з нею зустрілися, на ній було надіто картате плаття і яскраво-жовта куртка, а на голові - волохатий капюшон з бутафорськими вухами якоїсь тварини. Як вона стверджує, саме її зовнішній вигляд допоміг їй отримати роботу в «Агентстві інтернет-досліджень», не викликавши зайвих підозр. За час роботи вона встигла скопіювати десятки документів на свою особисту пошту і опитати багатьох колег. Вона потайки зробила відеозапис робочого дня в офісі. У лютому вона передала всі свої знахідки кореспонденту видання «Мій район» - місцевої газети, відомої своїми незалежними репортажами. Ці документи разом з розповідями Савчук стали самим докладним описом повсякденного життя кремлівського троля. Хоча до моменту виходу статті вона вже встигла звільнитися з агентства, Савчук продовжувала вести спостереження вже зовні. На нашу зустріч вона прийшла з камерою, за допомогою якої вона сподівалася зняти перезмінку в агентстві, а потім опублікувати цей запис у групі «Інформаційний світ» в соцмережі Вконтакте. Савчук завела цю групу для боротьби з агентством. Кінцева мета цієї боротьби - ліквідація агентства, яке, на думку Савчук, бере участь у посиленні гнітючої атмосфери в Росії.
«Інформаційний світ - це початок реального світу», - говорить вона.
Але на годиннику вже було десять хвилин на десяту, а з дверей будинку номер 55 по вулиці Савушкіна так ніхто і не вийшов. Нарешті близько половини десятого до будівлі підійшла група з п'ятьох молодих людей, зайшла в під'їзд і зникла всередині. Савчук схопилася, схопила камеру і побігла знімати. Слідом за першою групою кинулися інші співробітники, кожен з яких відзначався у охоронця на вході. Я встиг нарахувати як мінімум 30 осіб. Савчук з гордістю повідомила, що змінило графік роботи спеціально, щоб збити з пантелику журналістів, які почали осаджувати будівлю після виходу статті з її участю.
Савчук - не новачок у боротьбі з можновладцями. Вона давно займається екологічними протестами в своєму рідному місті Пушкіні неподалік від Петербурга. До вступу на роботу на фабрику тролів Савчук рятувала ліси і парки від знищення забудовниками зі зв'язками у верхах. Торік вона навіть балотувалася на виборах до місцевої муніципальної ради в якості незалежного кандидата, що в Росії вимагає оптимізму на межі божевілля. У день виборів, розповідає вона, держслужбовці - лікарі, вчителі, співробітники правоохоронних органів і так далі - з'явилися на виборчі дільниці зі списками кандидатів, за яких їм «рекомендували» голосувати. Всі кандидати були з «Єдиної Росії», правлячої партії під керівництвом Володимира Путіна (сама Савчук вибори програла). Савчук подала в суд на «Агентство інтернет-досліджень» за порушення трудового кодексу - адже з нею не уклали договір. Вона звернулася за допомогою до відомого адвоката, що спеціалізується на порушеннях прав людини - Івана Павлова. Павлов багато років бореться за прозорість російських законів, а за справу Савчук взявся в надії, що їм вдасться змусити агентство відповісти за свою діяльність.
Деякі російські ЗМІ стверджували, що агентство фінансує Євген Пригожин, олігарх і власник мережі ресторанів, якому часто дістаються вигідні контракти на обслуговування кремлівських заходів. За це і за близькі стосунки з Путіним його називають «кремлівським кухарем». Коли кореспондентка опозиційної «Нової газети» проникла в агентство під приводом пошуку роботи, вона з подивом виявила, що один з відділів очолювала співробітниця компанії «Конкорд», що належить Пригожину (журналістка впізнала її, бо саме цю жінку Пригожин посилав стежити за співробітниками «Нової газети»).
Ці підозри підтвердилися, коли сплило листування, в якому бухгалтерія «Конкорда» підписувала платіжки на адресу агентства. Якщо так, то казково багатий Пригожин вже не в перший раз спонсорує химерні інтриги проти своїх супротивників. «Нова газета» писала, що саме він профінансував скандальний документальний фільм, показаний на телеканалі НТВ, одному з численних ЗМІ з медіаімперії Кремля. У цьому фільмі стверджувалося, що учасники масових антипутінський демонстрацій 2011 були платними провокаторами, чию вірність американський уряд купив за печеньки.
«Я його називаю "Доктор Зло"», - говорить Андрій Сошників, кореспондент газети «Мій район», якому Савчук передала документи про свою роботу в агентстві (мої дзвінки в компанію «Конкорд» залишилися без відповіді).
Одкровення Савчук негайно завоювали увагу російської публіки, але не тому, що вона повідала щось неймовірне, а якраз навпаки. Савчук підтвердила те, що багато хто давно підозрювали: російський інтернет кишить платними тролями.
«З кожним роком цих платних тролів стає все більше», - говорить Платон Маматов, який, за його словами, завідував власною фабрикою тролів на Уралі з 2008 по 2013 роки. У нього в підпорядкуванні було від 20 до 40 співробітників, в основному студентів та молодих матерів, які виконували доручення співробітників Кремля і місцевої адміністрації з путінської партії «Єдина Росія».
Маматов каже, що по країні розкидана ціла мережа подібних організацій, що працюють на владу всіх рівнів. Оскільки це секретна галузь, яка фінансується через заплутаний лабіринт підставних фірм, встановити точну кількість зайнятих у ній тролів неможливо. Але Маматов стверджує, що «їх тисячі - не можу сказати, скільки саме, але точно тисячі».
Пік прокремлівської троллінгу припав на період масових мітингів кінця 2011 року, коли десятки тисяч людей вийшли на вулиці російських міст на знак протесту проти фальсифікації парламентських виборів. Демонстрації збиралися в основному через Facebook і Твіттер, а очолили їх відомі опозиціонери начебто антикорупційного активіста Олексія Навального, які закликали вийти на вулиці передплатників своїх блогів в Живому Журналі. Коли рік потому на посаду прийшов В'ячеслав Володін, заступник голови адміністрації Путіна і координатор його внутрішньої політики, однією з його першочергових завдань стало встановлення контролю над інтернет-простором. Володін, інженер за освітою, почав вирішувати цю проблему так, як він би лагодив поломку в системі опалення. У російській версії журналу Forbes Russia писали, що насамперед Володін встановив у своєму кабінеті спеціально під нього налаштований термінал з системою «Призма», яка відстежує коливання громадської думки за 60 мільйонам джерел. Відповідно до опису на сайті виробника, «Призма» «оперативно відстежує в соцмедіа активності, що призводять до зростання соціальної напруженості: нагнітання безладів, протестні настрої, екстремізм". Або, як писали в Forbes, «Призма» - це поле безперервної битви.
Битва велася відразу на декількох фронтах. Був прийнятий ряд законів, що зобов'язують блогерів отримувати державну реєстрацію. Інші закони дозволяли владі блокувати неугодні сайти без рішення суду. Одні інтернет-платформи - наприклад, Яндекс - піддалися політичному тиску, а інші - зокрема, Вконтакте - перейшли під контроль наближених до Кремля осіб. Путін надав боротьбі з інакомисленням ідеологічне забарвлення, назвавши весь інтернет «проектом ЦРУ», від якого росіян треба захищати. Одночасно з заборонними ініціативами була запущена нова хвиля інтернет-пропаганди.
Російський уряд звернувся по допомогу до тих же піар-контор, які розробляли стратегії поведінки в соцмережах для великих комерційних брендів. За словами Єлизавети Сурначевой, журналістки видання «Комменсант-Власть», блогерам, які писали про моду і фітнес, стали платити за розміщення позитивних матеріалів про політику Кремля поруч із звичайними постами про туфлі і дієти. Сурначева розповіла мені по скайпу, що уряд навіть намагався поширювати пропаганду через популярних гей-блогерів - цікавий крок, якщо врахувати, що недавно в Росії був прийнятий скандально відомий закон про заборону «пропаганди гомосексуалізму» серед неповнолітніх.
Всі ці події поступово привели тих журналістів і активістів, з якими я розмовляв, до думки про те, що інтернет перестав бути природним середовищем для російської опозиції.
«Міф про те, що опозиція контролює інтернет, сильно застарів, - говорить Леонід Волков, ліберальний політик і керівник виборчого штабу Олексія Навального, - як мінімум на три роки».
Почасти це пояснюється демографічною зрушенням: якщо першими користувачами російського інтернету були здебільшого освічені молоді люди ліберальних поглядів, то останнім часом в мережу приходить все більше среднестатический росіян, у своїй масі підтримують Путіна.
Крім того, завдяки невтомній роботі платних тролів звичайному користувачеві інтернету все важче відрізнити правду від брехні.
«Сенс у тому, щоб заглушити дискусію на будь-якому майданчику, створити атмосферу ненависті, настільки отруйну, що нормальній людині захочеться триматися звідти подалі, - сказав мені Волков, коли ми зустрілися в офісі Фонду боротьби з корупцією, заснованого Навальним, - Не забувайте, що інтернетом у Росії користується трохи більше 50 відсотків населення. Решті ще тільки належить його освоїти, і тут дуже важливо, яке у них буде перше враження».
Незважаючи на це, інтернет досі залишається простором, де російська опозиція може висловлювати свою точку зору. Але тепер їх голос чути із такою кількістю сміття, що потенційний слухач встигне оглухнути ще до того, як до нього дійде повідомлення.
Під час масових протестів улюбленої тактикою опозиції були антипутінські хештеги, які активісти виводили в тренди Твітера. Сьогодні тролі та боти виводять в тренди вже інші хештеги, в яких Путіна, навпаки, хвалять.
«Ідея політичних хештегов виявилася дискредитована», - говорить Ілля Клішина, редактор сайту незалежного телеканалу «Дощ». У 2011 році Клишин створив на Facebook сторінку, на якій відзначалися учасники протестів проти політики уряду.
Російську інформаційну війну можна вважати наймасштабнішим троллінгом в історії інтернету, а її жертва - не що інше, як інтернет як демократичний простір. Для того, хто опинився під перехресним вогнем супротивників у цій війні, Рунет - як часто називають російський інтернет - може здатися досить неприємним місцем. Незабаром після нашої розмови з Волковим він написав у себе в Facebook пост про зустріч з журналістом The New York Times. Один колишній кремлівський блогер пізніше попередив мене про можливі наслідки. Союзники Кремля, пояснив він, постійно стежать за сторінкою Волкова, і тепер вони будуть насторожі. «Не дуже розумний хід», - прокоментував мій знайомий.
Зв'язок між «качкою» про аварію на заводі Columbian Chemicals і «Агентством інтернет-досліджень» допомогла встановити операція, проведена противниками цієї організації. Минулого літа група активістів, які називають себе «Анонімним інтернаціоналом» - як прийнято вважати, вони не мають відношення до міжнародної групи хакерів Anonymous - виклала в інтернет сотні листів, нібито викрадених з комп'ютерів співробітників агентства. Це був лише один із цілої серії зломів, які «Анонімний інтернаціонал» провів проти Кремля за останні кілька місяців. Серед викладених листів були фотографії прихильників Путіна в незручному становищі і компрометуючі листи. Хакери стверджували, що вони отримали доступ до телефону прем'єр-міністра Дмитра Медведєва і написали в Твіттері від його імені: «Йду у відставку. Соромно за дії уряду. Вибачте».
З викладених листів випливало, що «Агентство інтернет-досліджень» почало тролі і англійською мовою. В одному з документів описувався проект під назвою World Translation («Міжнародний переклад» - прім.пер). За словами його авторів, в зарубіжному інтернеті на одну позитивну думку про Росію припадає чотири негативних, і завдання проекту - змінити цю пропорцію. В іншому листі був список акаунтів, якими користувалися тролі агентства в англомовних мережах. Після того, як видання BuzzFeed написало про цей злом, я почав шукати в цьому списку акаунти, які були помічені в поширенні «качок» в США.
Один з таких акаунтів називався «I Am Ass» («Я - жопа» - прім.пер).
У «Сраки» були акаунти в Твітері, в Instagram, кілька акаунтів у Facebook, а також власний сайт. На аватарі у «Сраки» була пара мультяшних сідниць з потворною пикою, що посміхається. У своїх соцмережах він постив посилання на новини з власними коментарями. «Жопа» відрізнявся вкрай інфантильним почуттям гумору і самими примітивними знаннями в англійській мові. Ще він відчайдушно ненавидів Барака Обаму. «Жопа» писав про Обаму викривальні пости з величезною кількістю великих літер і сортиру жартів. Ось, наприклад, характерний пост «Сраки» на Facebook - посилання на новину про кровопролиття, влаштоване бойовиками ІГІЛ в Іраку, і коментар: «I'm scared and farting! ISIS is a monster awakened by Obama when he unleashed this disastrous Iraq war!» (Спотвореною англійською: «Я боюся і пукаю! ІГІЛ - це монстр, якого випустив Обама, коли розв'язав цю жахливу іракську війну!»)
Незважаючи на не саму приємну манеру спілкування, «жопі» вдалося завоювати серця приблизно півдюжини шанувальників, які регулярно «лайкали» і коментували його пости. У них у всіх було кілька спільних рис. Всі їх акаунти в Facebook були створені влітку 2014 року. На фотографіях у всіх були добре одягнені чоловіки і жінки, що жили у великих містах США. Але при цьому у них явно не було друзів у реальному житті. Замість цього вони присвячували весь свій вільний час написанню критичних коментарів у соціальних мережах великих американських ЗМІ типу CNN, Politico і Fox News. Ці коментарі зводилися виключно до критики Обами. В бесіди з ними намагалися вступати в основному незнайомці, заграваючи з жінками. Дійсно, всі були як на підбір красуні - настільки, що за допомогою простого пошуку можна було з'ясувати, що фотографії насправді належать моделям і актрисам. Стало ясно, що переважна більшість шанувальників «Сраки» - теж тролі, а не живі люди.
Я зафрендив на Facebook всіх тролів, яких мені вдалося знайти, і став спостерігати за їх активністю. В основному вони расшарюють контент з сайтів на кшталт «Сраки» з розважальним вмістом, явно створеним з розрахунком на вірусне поширення в соцмережах. Була, наприклад, група Spread Your Wings («Розправ свої крила» - прім.пер), в описі якої значилося «співтовариство для всіх, чиє серце належить Америці».
У групі «Розправ свої крила» постили нескінченні фото американських прапорів і меми на тему того, як чудово бути американцем, але цей патріотизм віддавав неабиякою фальшю на тлі постійної критики на адресу Обами і невиразної мішанини з ліберальних і консервативних заяв, під якими не підписався б жоден справжній американець.
Була ще група Art Gone Conscious («Свідоме мистецтво» - прім.пер), в якій за допомогою зразків поганого мистецтва не надто переконливо иллюстрировалися провали політики Обами, а також не вимагає поясненій Celebrities Against Obama («Знаменитості проти Обами»). Пости, які щодня з'являлися в цих акаунтах, коментували і расшарювали такі ж тролі, мешканці віртуального потьомкінського села, населеного неіснуючими незадоволеними американцями.
Кілька тижнів тому я отримав дивне оповіщення у своєму Facebook. Аккаунт, що належав якійсь Поллі Тернер з Сіетла, прийняв запрошення на справжній, не віртуальний захід. Це була лекція в Нью-Йорку, приурочена до відкриття виставки Material Evidence («Речові докази» - прім.пер). Я раніше чув про «Речовий доказ». Виставку рекламували яскраві плакати в метро і на бортах нью-йоркських автобусів: чорно-білі фотографії людей у ​​камуфляжній формі і з особами, прихованими масками, поверх яких було великими літерами написано «Сирія, Україна ... Хто наступний?»
На сайті проекту говорилось, що це пересувна виставка, яка за допомогою «унікальних фотографій, артефактів і відеозаписів» розкриє «всю правду» про громадянську війну в Сирії, а також революції євромайдан в Україні в 2014 році. Я зайшов на сторінку «Речовий доказ» і виявив, що туди ж запрошені і багато інших тролів, включаючи мого старого знайомого «Жопу».
Виставка «Речові докази» відкрилася в минулому вересні в підвальній галереї ArtBeam в Челсі. Прийшовши туди, я опинився в такому ж королівстві кривих дзеркал, що і на Facebook, тільки в реальному житті. На вході висіло повідомлення про те, що організатори «не мають жодних політичних цілей», але відразу стало ясно, що це не так. Великі, якісно оформлені фотографії доводили варварство сирійських повстанців, які з однаковим звірством убивали як симпатичних солдатів сирійської армії, так і беззахисних цивільних. На похмурій панорамі був зображений спортзал, в якому бойовики нібито катували полонених. Поруч на стіні висів героїчний, освітлений променями сонця портрет сирійського офіцера. За фіранкою знаходився окремий зал з особливо жахливими фотосвідченнями насильства бойовиків проти цивільного населення. З підписів випливало, що фотографії «надані Міністерством оборони Сирії».
Потім там були фотографії з української революції. Майже всі фото зображували активістів «Правого сектора» - праворадикальної антиросійської організації, члени якої носили чорні маски і не цуралися насильства. Хоча насправді в протестах брали участь представники самих різних верств українського суспільства, не тільки «Правий сектор», російська влада намагалися виставити справу так, ніби призвідниками всієї революції були бандити-неофашисти. Єдине, що пов'язувало конфлікти в Україні і в Сирії, представлені на цій виставці - це те, що в обох випадках вони почалися з протестів проти лідерів, підтриманих Росією.
На підлозі перед фотографіями лежали предмети - як стверджувалося, ті ж, які були на них зображені. Як, цікаво, організаторам вдалося роздобути той самий пом'ятий мотоциклетний шолом, який на фотографії був надітий на українському демонстранті, що відбивався від поліції? Хто зібрав гроші, щоб купити і привезти в Нью-Йорк побитий білий фургон - його нібито намагалися підірвати сирійські повстанці під час невдалої спроби теракту? Відповідей на ці та інші питання мені так і не вдалося домогтися від Бенджаміна Хіллера, американо-німецького журналіста родом з Берліна. Його мені представили як куратора виставки «Речові докази». Це був огрядний чоловік з бородою, одягнений у все чорне, який сидів за столом при вході в галерею. Він заявив мені, що матеріали для виставки надали незалежні журналісти з Європи, Росії та Сирії, втомлені від однобокого висвітлення конфліктів у західних ЗМІ. За його словами, вони просто хотіли «надати слово іншій стороні».
Хіллер стверджував, що кошти на оренду приміщення, перевезення матеріалів і грант в 40 тисяч доларів, про який говорилося на сайті «Речовий доказ», були зібрані за допомогою «краудфандінга» (з тих пір Хіллер встиг покинути організацію, згадавши, що виставка допускала «дезінформацію» і нежурналістскіх підхід», у зв'язку з чим він «не бажає, щоб його ім'я згадувалося в зв'язку з цим проектом»).
Прийшовши додому, я зайшов в Твіттер і став розшукувати відгуки про виставку. Негайно мені на очі попалися десятки акаунтів, що постили захоплені рецензії з хештегом #MaterialEvidence. Я клікнув на один з них, що належить молодій жінці в окулярах-авіаторів по імені Зої Форман (потім з'ясувалося, що фото вкрадено). Її Твіттер складався в основному з уривків текстів маловідомих пісень і цитат на всі випадки життя. Але 11 вересня вона цілий день спамила відомих політиків і журналістів повідомленнями про кошмарний вибух на хімічному заводі в окрузі Сент-Мері, штат Луїзіана. У параметрах цих твітів з тегом #ColumbianChemicals було зазначено, що Зої Форман - як майже всі інші тролі - користувалася програмою Masss Post. У вихідних даних програми був вказаний непрацюючий сайт Add1.ru. Згідно запису в базі даних Whois, домен add1.ru був зареєстрований в січні 2009 року користувачем на ім'я Михайло Бурчик, чия адреса електронної пошти була закріплений за цим доменом до 2012 року. У документах, опублікованих «Анонімним інтернаціоналом», теж фігурує Михайло Бурчик - виконавчий директор ТОВ «Агентство інтернет-досліджень».
У лютому цього року я зателефонував Бурчику, молодому інтернет-підприємцю з Санкт-Петербурга. Я хотів поговорити з ним про фальшивий вибух в Луїзіані і про те, яке відношення до нього має «Агентство інтернет-досліджень». У статті в газеті Sddeutsche Zeitung німецький журналіст Юліан Ханс стверджував, що Бурчик підтвердив йому достовірність опублікованих «Анонімним інтернаціоналом» документів. Але коли я подзвонив Бурчикові, він відхрестився від усякого зв'язку з «Агентством інтернет-досліджень».
«Я чув про таку організацію, але я там не працюю», - запевняв мене він. Не чув Бурчик і про програму Masss Post. Не міг він пригадати і купівлю домену Add1.ru, хоча, зазначив Бурчик, він за своє життя купив і продав стільки доменів, що все і не згадаєш. Бурчик припустив, що на чолі «Агентства інтернет-досліджень» стояв якийсь інший Михайло Бурчик. Але адресу Михайла Бурчик в викладеної листуванні збігався з адресою на сайті того Михайла Бурчик, з яким розмовляв я.
У Санкт-Петербурзі мені нарешті вдалося поділитися своїми спостереженнями з Андрієм Сошниковим, молодим журналістом з газети «Мій район», якому Людмила Савчук передала здобуті в агентстві документи. Сошників до своїх розслідувань підходить вкрай прискіпливо: одного разу він намалював 3D-модель дороги, щоб точно підрахувати, скільки при її будівництві було вкрадено асфальту. Він одним з перших російських журналістів написав про «Агентство інтернет-досліджень», влаштувавшись туди на роботу в 2013 році. З тих пір він так само пильно стежить за російськомовними тролями агентства, як я - за їх англомовними побратимами.
Я показав Сошникову відео з YouTube, опубліковане в Facebook одного з тролів. Відео являло собою яскравий анімаційний ролик, в якому описувалися провали американської розвідки. Мою увагу привернув голос оповідача. Він звучав точно так само, як на відео, які поширювалися з фальшивками про вибух в Луїзіані і розстріл в Атланті: голос чоловіка, який дуже хоче зійти за американця, але у нього виходить тільки австралійський акцент.
Але загальна мета роботи організації окремим співробітникам була невідома. Багато хто з працівників агентства, з якими мені вдалося поговорити, не знали навіть імені керівника організації.
Сошників негайно дізнався стиль анімації, в якому був виконаний ролик. За його словами, він був створений студією «Інфосёрфінг», що займається виробництвом пропагандистської інфографіки для Instagram і Вконтакте на замовлення Кремля. За допомогою сервісу Yomapic Сошників показав мені, що все фото з аккаунта «Інфосёрфінга» в Instagram були опубліковані з будівлі за адресою вулиця Савушкіна, будинок 55. Він уже кілька тижнів спостерігав за всіма постами, зробленими на Савушкіна, 55, і зібрав солідну базу контенту, виробленого тролями.
Він відкрив акаунт «Інфосёрфінга» на YouTube, і я тут же помітив кілька роликів, зроблених в тому ж стилі, що і анімація про невдачі американської розвідки. Більш того, «Інфосёрфінг» запостив у себе в акаунті той самий ролик - тільки замість злощасного австралійця його озвучував російський диктор. Це, мабуть, було найпереконливіший доказ зв'язку між фальшивими відео пригод в США і конторою, яка працювала за тією ж адресою, що і «Агентство інтернет-досліджень».
Однак нам так і не вдалося з'ясувати, який саме відділ агентства виробляв ці «качки». Команда, що займалася троллінгом англійською, була елітним і глибоко заскреченним загоном. Марат Буркхардт, який працював у відділі інтернет-форумів, намагався влаштуватися туди на роботу, але безуспішно. Єдиний співробітник англомовного відділу, з яким мені вдалося поговорити - це Катаріна Аїстова. У минулому вона працювала на ресепшені в готелі, а в «Агентство інтернет-досліджень», за її словами, потрапила, ще коли воно розташовувалося в колишньому приміщенні за іншою адресою та меншим розміром. Її адресу я знайшов у викладеній «Анонімним інтернаціоналом» листуванні. У ній були в тому числі листи Аїстової її керівництву зі звітами про пропутінські коментарі, які вона залишала на сайтах на зразок The Blaze і Politico. Одне з її завдань полягало в написанні есе з точки зору типовою американки.
«Я живу в настільки розвиненому суспільстві, що люди тут практично перестали ходити пішки», говорилося в цьому есе.
Коли я зв'язався з Аїстовою, вона поставилася до пропозиції зустрітися і поговорити без ентузіазму. Вона розповіла, що після того, як її адресу з'явився в листуванні, опублікованій «Анонімним інтернаціоналом», їй почали приходити образи з боку критиків «Агентства інтернет-досліджень». Деякі навіть були в неї дома. Нарешті вона погодилася зустрітися, але тільки за умови, що вона прийде зі своїм братом. Я прийняв цю умову, і ми призначили зустріч в тихому китайському ресторані.
Аїстова і її брат становили незвичайну пару. Вона - невисока молода жінка з каштановим волоссям до плечей, одягнена у все чорне: светр, легінси, високі чоботи на масивній платформі. Вона наполягла на тому, щоб заплатити за мою каву. «Ви в Росії гість», - заявила вона. Він, у свою чергу, - величезний скінхед з руками, до плечей покритими нацистськими татуюваннями, серед яких виділялася свастика шириною сантиметрів в 15 на лівому біцепсі.
«Мій брат схожий на вишибалу», - захихотіла Аїстова. На ньому була надіта чорна футболка з емблемою дивізії СС «Тотенкопф», яка займалася охороною нацистських концтаборів. Я запитав його, що означає його футболка. «Тотенкопф», - буркнув він у відповідь. Під час інтерв'ю він сидів навпроти мене і Аїстової, не знімаючи темних окулярів і мовчки посміхаючись.
Аїстова розповіла, що вона встигла пропрацювати в «Агентстві інтернет-досліджень» півтора місяці. В основному її робота зводилася до перекладів з англійської на російську. Новини були самими різними - від подій в Україні до дорожніх пригод. Кілька разів їй доручали залишити коментарі до американських новин про Росію, але конкретних інструкцій, що потрібно написати, за її словами, не видали. Вона заявила мені, що любить Росію. Вона щиро вірить, що Путін хоче допомогти народу сходу України, і що західні ЗМІ намагаються його за це очорнити.
«Я думаю так - агов, хлопці, поки ви тут про Путіна різну гидоту пишете, народ страждає», - говорила вона мені.
Але Аїстова, за її словами, не відчуває неприязні до Сполучених Штатів. Вона зізналася, що мріє з'їздити в Нью-Йорк і погуляти по місцях, де знімали один з її улюблених фільмів «Сніданок у Тіффані».
«Я не відчуваю агресії по відношенню до Америки», - говорила вона. Після інтерв'ю ми потиснули руки біля входу в ресторан. «Ви схожі на журналіста, який розповість правду, - сказала вона на прощання, - бажаю вам успіху з вашою статтею».
В останній мій день в Санкт-Петербурзі я знову прийшов до будинку номер 55 по вулиці Савушкіна. Весь тиждень стояла жахлива погода - йшов сніг і дув вогкий вітер - але нарешті хмари розсіялися. Незадовго до десятої ранку я зі своїм перекладачем встав на тротуарі навпроти входу і став чатувати тролів, які збираються на ранкову зміню. Тут з'ясувалася головна вада моєї стратегії. Співробітники, що прибували незадовго до початку своєї зміни, навіть при всьому бажанні не могли затриматися, щоб поговорити зі мною. Прямо перед нами загальмував великий білий фургон, з якого вибігла група молодих людей і тут же зникла за дверима, не давши мені шансу з ними заговорити. Неподалік зупинився інший автобус, і з нього вийшла ще одна компанія співробітників агентства. На питання мого перекладача вони відповіли невдоволеним бурчанням або взагалі мертвої тишею. Юнак з сигаретою заявив, що він тут не працює. Закінчивши свою сигарету, він швидко зник усередині.
Рівно о десятій ранку потік працівників припинився. Я вирішив, що пора спробувати самим пробратися всередину. Я читав репортажі журналістів, які робили спроби потрапити в будівлю, але їх негайно викидала на вулицю охорона. Тому в двері я заходив з деяким хвилюванням. У турнікетів стояли двоє чоловіків у костюмах. Ми з моїм перекладачем підійшли до вахтерки і запитали, чи можна поговорити з ким-небудь з компанії «Інтернет-дослідження» (після переїзду на Савушкіна, 55, вони позбулися слова «Агентство»). Вона заявила, що «Інтернет-дослідження» в цій будівлі більше не працюють.
«Пару місяців тому нам довелося їх виселити, тому що через них у всієї будівлі зіпсувалася репутація», - повідомила вона як би між іншим.
Вона вказала на дошку зі списком нинішніх орендарів приміщень в цій будівлі. Назви були написані на клаптиках паперу, і на жодному з них не згадувалася компанія «Інтернет-дослідження». Однак одну назву я дізнався: ФАН, або «Федеральне агентство новин».
Я читав, що ФАН - це один з прокремлівських новинних сайтів з редакцією на Савушкіна, 55, який фінансує Євген Пригожин. Колишні співробітники «Агентства інтернет-досліджень», з якими я розмовляв, вважали, що ФАН - це один з відділів агентства, існуючий нібито незалежно під своїм іменем.
Я попросив набрати номер кого-небудь з ФАН. На мій подив, вахтерка зняла трубку, набрала номер, вимовила кілька слів і повідомила нам, що зараз до нас спуститься головний редактор ФАН Євген Зубарєв.
Зубареву на вигляд було років 50, його волосся з сивиною було коротко підстрижене, а на обличчі виднівся відбиток втоми. Він потиснув мені руку і запросив до свого кабінету. Ми пройшли повз турнікети, розписалися в журналі в охорони і пройшли довгим коридором до редакції ФАН, яка займала два кабінети на першому поверсі. Там було надзвичайно тихо для новинного агентства, в якому, за словами Зубарєва, працювало 40 осіб. Редакція була обладнана з розрахунком на велику команду, на однакових коричневих столах стояла не менше дюжини чорних комп'ютерів, але сиділи за ними всього двоє юних репортерів. Штори були задёрнути, а меблі ледь розпаковані.
Зубарєв запросив нас сісти, і я розповів йому про статті, в яких ФАН описували як пропагандистський рупор Кремля. Він з обуренням похитав головою. Включивши комп'ютер, Зубарєв відкрив сайт ФАН і показав офіційне свідоцтво про реєстрацію ЗМІ. «ФАН - це новинне агентство», - заявив він. У нього є стрингери і кореспонденти в Україні, а також у багатьох інших країнах пострадянського простору. Всі вони пишуть справжні репортажі, часто з ризиком для власного життя. Сам Зубарєв - теж ветеран російської журналістики, до приходу в ФАН він писав про приєднання Криму в агентстві «Росбалт». Але після виходу статей, де його ім'я згадувалося в контексту «Агентства інтернет-досліджень», йому не дають спокою питаннями щодо етичності його роботи.
«Ми розуміємо, що така адреса кидає на нас тінь, але переїхати ми зараз не можемо, - сказав він, зітхнувши, - Так що нам доводиться щодня стикатися з репортерами накшталт вас, пане Чен, які приходять сюди і задають різні питання».
Зубарєв заявив, що вважає себе і ФАН жертвами чорного піару. Хто ним займається і в чиїх інтересах, запитав я?
«Слухайте, це всього лише мої домисли, а не підтверджений факт, - відповів він, - Можливо, тут зачеплені чиїсь бізнесові інтереси, я не знаю. Може бути, копають під нашого інвестора».
Але на питання, хто ж цей інвестор, він відповідати відмовився.
«Я не можу розкривати особистість наших інвесторів, - заявив він, - Такі умови мого договору».
Я покинув Санкт-Петербург 28 квітня. На наступний день на сайті ФАН вийшла стаття із заголовком «Що спільного у журналіста The New York Times і нациста з Петербурга?» У статті описувалася таємнича зустріч журналіста з газети New York Times - тобто мене - з якимсь неонацистом.
Статтю ілюструвала фотографія скінхеда з рукою, підкинута в нацистському вітанні. Але це був не якийсь там скінхед, а саме той, з яким Катаріна Аїстова прийшла на зустріч і представила як свого брата. Як з'ясувалося зі статті, насправді «брат» Аїстова - скандально відомий неонацист на ім'я Олексій Максимов.
У статті говорилося, що Максимов, який відомий під кличкою «Муха», - член відомої в Петербурзі організації скінхедів «Тотенкопф». Він нібито провів кілька років у в'язниці за нанесення смертельних ножових поранень. Буквально за місяць нашої з ним зустрічі Муха знову потрапив у заголовки новин - цього разу у зв'язку з побиттям мігрантів в передмісті Сантк-Петербурга. При обшуку поліція знайшла у нього в квартирі зброю і нацистську символіку.
У статті не згадувалася ні Катаріна Аїстова, ні «Агентство інтернет-досліджень». Зате автори стверджували, що я нібито зустрічався з Максимовим, бо хотів завербувати його для вчинення провокації проти Росії. Максимов повідомив ФАН, що я «дуже жваво цікавився настроями в середовищі російських націоналістів».
Він продовжив: «Йому явно потрібні були історії про те, як кривавий кремлівський режим переслідує вільних російських людей. Я не вперше стикаюся з подібними запитами з боку західних журналістів, але не збираюся допомагати їм у цьому. Багато хто хоче побачити в російських націоналістів "п'яту колону", яка буде діяти за вказівкою з Заходу і змете Кремль».
З його слів виходило, що я намагався організувати міні-євромайдан прямо тут, в Санкт-Петербурзі.
До статті додавалися фотографії з нашої зустрічі з Аїстової і Максимовим. Одна фотографія, судячи з усього, була потайки знята через вікно ресторану, поки ми сиділи і розмовляли. Фото зроблено під таким кутом, що Аїстової майже не видно. Якщо не придивлятися до деталей, то може здатися, що в кадрі тільки двоє - я і скінхед, з яким я мило балакаю за чашкою кави. На іншій фотографії, знятої біля входу в ресторан, я ніби то глибоко занурений в бесіду з Максимовим. Хоча насправді я точно пам'ятаю, що між нами в цей момент стояла Аїстова.
Я не міг не відзначити винахідливість виконання всієї афери. Я згадав, як у ресторані Аїстова сіла поруч зі мною, так що мені доводилося говорити з нею, сидячи впівоберта, а Максимов мовчки сидів навпроти нас. З певного ракурсу могло здатися, що я зустрічався з Максимовим один. Я написав Аїстовій з проханням пояснити, що відбувається. Вона відповіла коротко: «Ні, це вже ви потрудіться порозумітися!»
Через кілька тижнів я спробував подзвонити їй, але вона прикинулася, що я помилився номером.
Ще кілька днів цю сенсаційну замітку передруковували в різних прокремлівських блогах. Більш того, сама замітка на сайті ФАН, як з'ясувалося, була передрукована з ще одного прокремлівської сайту під назвою «Народні новини». За словами Андрія Сошникова, журналіста газети «Мій район», редакція «Народних новин» теж знаходиться на Савушкіна, 55. Кожен раз замітка обростала все більш фантастичними подробицями. На одному сайті говорилося, що я працюю на ЦРУ, на іншому - що я співробітник Агентства національної безпеки. Користувач YouTube на ім'я Russia Today - не відома телекомпанія, а її клон - виклав відеозапіс нашої зустрічі з дабстепом в якості фонової музики. До мого неспокою, в ролику майнула фотографія, як я виходжу зі свого готелю. Ролик набрав більше 60 тисяч переглядів. Така кількість пояснюється знайомою тактикою розкрутки в соцмережах: десятки тролів постять посилання на ролик з хештегом #ВербовкаНацістов. Хештег на деякий час вийшов в тренди російського Твіттера.
Оговтавшись від шоку, я почав з'ясовувати, хто стоїть за кампанією проти мене. Зрештою, я набив руку за декілька місяців розслідування діяльності «Агентства інтернет-досліджень». Щогодини я набирав в пошуку Google всі можливі варіанти написання мого імені на кирилиці і відстежував всі пости з моїм згадкою, як тільки вони з'являлися в Живому Журналі і Вконтакте. Я відзначав кожне посилання в Твіттері на запис моєї зустрічі з Максимовим.
Через кілька днів до мене в скайп постукав Сошників. «Бачив статтю про себе на сайті ФАН? - Запитав він, - Вони знають, що ти готуєш гучну статтю, і намагаються максимально дискредитувати тебе перед російським читачем».
Я описав йому підставу, на яку я попався, і чим далі я заглиблювався у подробиці, тим більше мене охоплювало почуття параної. Мої власні слова звучали все абсурдніше - мені почало здаватися, що саме таке заплутане алібі міг би придумати засвітившись агент ЦРУ. Тролі зробили єдине, що вони вміють робити, але на цей раз зробили це добре. Вони заволоділи моїми думками.
Адріан Чен (Adrian Chen) - журналіст, живе і працює в Нью-Йорку. Його статті виходили в журналах Wired і New York Times Magazine, а також газеті The New York Times. Крім того, Чен як редактор пише статті в журнал The New Inquiry і є засновником клубу IRL Club, в якому люди з інтернету мають можливість зустрітися «в реальному житті».
Нажаль, пронирливому американцеві бракувало знань й досвіду зрозуміти, що на такі витівки в Росії не здатен жоден олігарх, адже їх там призначають, як губернаторів лише тільки після окремої перевірки Федеральної служби безпеки, якій фактично підпорядковані всі інші державні установи. Її генералам не потрібно звітувати перед суспільством, перед депутатським корпусом, перед урядом, адже навіть Дмитро Медведєв радиться із головним "Феесбешником" Адміністрації, коли краще приїхати до "Папи" із доповідною. То вони тільки перед камерами впадають в обійми, як друзі, а насправді давляться від жаху та параної, хто кого раніше "вставить".
У Росії не скінчилася радянська доба, бо вона переродилася на огидну недокапіталістичну химеру, якою заправляють спецслужби, представникам яких надто далеко до порядності і честі. За звичним окозамилюванням і підлабузництвом перед звершниками вони ховають той розбрат і безвідповідальність, яку породила тотальна корумпованість силових відомств, що насамперед беруть участь у дерибані нафто-газових доходів держави, правда, після "Самого", але то всім ситно і смачно. Таке суспільство мав збудувати в Україні Янукович, але народ ціною сотень життів йому завадив. Треба відзначити, що українські політики й владні бізнесмени занад-то жадібні, аби навіть під загрозою зовнішньої військової агресії перестати красти й почати вкладати у свою країну, створюючи подібні інформаційно-технологічні центри для протидії ворогові. Але, це надзвичайно важко для людей, хто звик привласнювати суспільне добро, і продавати його за безцінь, аби лише поповнити свій автопарк черговим "Мерседесом", або "Ягуаром". Скільки ми ще будемо чекати на приспану совіть цих паразитів?

"Єврорепортер"

0 коментарі:

Дописати коментар